Informatie over duurzaamheid vanuit TASPAC beheren

Onderzoek van de Universiteit van Michigan concludeert dat 90% van de moderne CEO’s duurzaamheid van fundamenteel belang is voor succes. Men ontwikkelt strategieën om duurzaamheid te bevorderen en introduceren steeds meer duurzame producten en diensten op de markt. Zij stellen CSO’s aan en publiceren milieueffectrapportages voor consumenten en investeerders. Veel start-up’s bouwen hun onderneming met als doel milieuschade drastische te beperken of zelfs te elimineren. Speciaal voor deze bedrijven ontwikkelde TASPAC een beheeromgeving om duurzame producteigenschappen te kunnen managen en te delen met de markt.
Laat zien wat je merk doet
In 2015 stelde onderzoeksinstituut Nielsen in dat 66% van de consumenten meer uitgeven aan duurzame merken. Maar, stellen de onderzoekers, als de bewijsvoering niet deugt of de marketingboodschap niet helder laat zien wat het merk doet, zullen deze consumenten uiteindelijk kiezen voor een concurrerend merk.
Duurzaamheid gaat verder dan groen
Het grootste besef dat merken zich steeds meer realiseren is dat duurzaamheid verder gaat dan de zorg voor het milieu. Het gaat om drie belangrijke aspecten – milieu, economie en sociaal-maatschappelijk – die elk in aanmerking moeten worden genomen voor een echte duurzaamheidsstrategie. Via social media komen steeds meer belangrijke ‘influencers’ die deel uitmaken van deze verandering.
Het duiden van duurzaamheid
In feite heeft ieder product een voetafdruk als het gaat om CO2-emissies. Bedrijven investeren steeds meer in LCA’s (Life Cycle Analyses) om deze informatie op een betrouwbare wijze aan te tonen. In deze analyses wordt tevens berekent hoe deze emissies zijn opgebouwd. Het doel van de marketingmanager is om aan te tonen dat de milieuprestaties van zijn product beter zijn dan die van de concurrent.
Datatemplate duurzaamheid
In de beheeromgeving ‘duurzaamheid’ heeft TASPAC speciaal voor lifestyle producten een set aan relevante producteigenschappen samengesteld die van toepassing zijn om de duurzaamheid van lifestyle producten te kunnen duiden. Niet alleen CO2 gerelateerde eigenschappen komen aan bod, maar ook op het gebied van Sociaal Maatschappelijke verantwoording. De duurzaamheidsprestaties van een merk kunnen vertaald worden naar iconen, waarmee de marketeers kunnen communiceren. De beheeromgeving ‘duurzaamheid’ is optioneel in iedere TASPAC-applicatie te configureren.
Workshop ‘duurzaamheid’
Naast een demo over de beheeromgeving ‘duurzaamheid’ in de TASPAC-applicatie hebben we een speciale workshop ontwikkeld voor marketeers die meer willen weten over het duiden van duurzaamheidseigenschappen van hun merk, inclusief interessante cases van toonaangevende lifestyle merken.